Cégkapu – letisztult hogyan regisztrálhatók a külföldi ügyvezetők

A 2018. január 1-jétől a cégek számára kötelező Cégkapu használat kapcsán tisztult a kép a külföldi ügyvezetők regisztrációja körül, már látható milyen feladatkörök vannak a Cégkapunál, illetve a még nem regisztrált, vagy a regisztrációval már rendelkező cégek hol szerezhetnek további információt a Cégkapu működéséről.

Korábban már köztudott volt, hogy a külföldi magánszemély cégképviselőkkel rendelkező cégek esetében meghatalmazással áthidalható a külföldi magánszemély magyar ügyfélkapujának hiánya. Sajnos azonban a gyakorlatban október végéig nem megfelelően működött a Cégkapu-regisztráció. A NISZ korábbi álláspontja az volt, hogy a Cégkapu-regisztrációnál megadott külföldi cégvezetőknek is szerepelnie kell az azonosítását elősegítő úgynevezett primernyilvántartásban (Személyiadat- és Lakcímnyilvántartó; Központi Idegenrendészeti Nyilvántartás; Elektronikus ügyintézést igénybe vevő külföldi személyek nyilvántartása). Ez a gyakorlatban azt jelentette, hogy a külföldi ügyvezetők az adatok rögzítését külföldi tartózkodás esetén Magyarország diplomáciai és konzuli képviseletein tudták végrehajtani, vagy ha Magyarországon tartózkodott a cégképviselő, akkor bármelyik okmányirodában el tudta ezt végezni.

Időközben sikerült módosítani a Cégkapu regisztrációs felületet és október végétől már nem feltétele a Cégkapu-regisztrációnak a külföldi cégképviselők primernyilvántartásba történő felvétele.  Amennyiben ugyanis a cég képviseletére jogosult személy külföldi és nem szerepel a primernyilvántartásban, akkor a Cégkapu regisztrációt meghatalmazással elvégző, ügyfélkapuval rendelkező magánszemélynek a regisztráció során elegendő csatolni a külföldi cégképviselő személyazonosságának igazolására alkalmas okmányáról (pl. útlevél, személyazonosító) készített, beszkennelt dokumentumot.

Ügyintézés szabadon a Cégkapu segítségével

Érdemes a jövőben már nem csak a cegkapu.gov.hu oldalt, hanem http://ekozig.mo.hu oldalt is látogatniuk az elektronikus ügyintézés iránt érdeklődőnek. A Cégkapu működésén túl az új oldalon láthatóvá válik, milyen területeken, milyen ügyeket tudunk 2018-tól elektronikusan intézni, milyen új szolgáltatásokat tudunk igénybe venni. Már előrevetítik, hogyan tudunk e-papíron ingyenesen, hitelesített üzenetküldő alkalmazással kommunikálni a hatóságokkal.

Várhatóan 2017. december 28-tól lesz elérhető az adminisztrációs felület, ahol a cégkapus ügyintézőket is felvihetjük, illetve a megadott korábbi adatokat (e-mail cím) is módosíthatjuk.

A tájékoztatás alapján a Cégkapuból kizárólag az ÁNYK-programmal előállított fájlok lesznek felölthetők. A Cégkapuba más intézmények, hivatalok Hivatali kapujából bármilyen típusú dokumentumok érkezhetnek.

A Cégkapu és a Perkapu kapcsolatával összefüggésben lehetőség lesz annak kérésére, hogy az utóbbi szolgáltatás a Cégkapuba integrálódjon.

Az adózással összefüggésben pedig az látható, hogy a Cégkapu-regisztráció egyelőre nem változtat a NAV felé történő elektronikus ügyintézésen, az Egységes Képviseleti Adatlapon (EGYKE) történő bejelentkezésen.

(forrás:rsm.hu)

Categories: Adózás rendje